2.12.09

Damien Hirst och Louis Vuitton



I sambandet Louis Vuittons 150-års jubileum fick Damien Hirst uppdraget att ta fram två koffertar. Resultatet är skapelsen ovan. Här har Hirst inspirerats av filmen Dead Ringers av David Cronenburg vilket har uttryckts genom att koffertarna har tio lådor var som är utformade för att rymma olika kirurgiska instrument. Kreationen ger ett dunkelt intryck vilket har skapats genom att låta det svarta lädret prydas av hans närapå karakteristiska fjärilar, och två silverskranium som pryder insidan av locken.

Via: Luxuo, och Ilvoel


Damien Hirst verk är alltid mycket välgjorda och dessa koffertar är inget undantag. Damien Hirst konstnärsskaprör sig inte sällan mot design och formgivning, i och med de estetiskt vackra verken med konkreta föremål som tillsamman bygger en abstraktion, och att en del verk serieproduceras, om än i limiterad upplaga. Detta gör Hirst till en intressant konstnär att stoppa in i en kommersiell kontext, i betydelsen en inneraktion med ett produkt i traditionell mening. Då han redan har gått så långt man kan komma som kommersiell konstnär i skapandet av konstverk, här åsyftar jag huvudsak på två fenomen: dels Hirst radikala försäljningsmetoder där han utesluter galleristerna och går direkt till aktionshuset Sotheby's, dels prissättningen och försäljningen av verk som For the Love of God. Richard Dorment, konstkritiker för Daily Telegraph säger i en recension av verket:

"For the Love of God questions something about the morality of art and money."

Jag uppskattar verkligen att Damien Hirst bryter upp med den antikapitalistiska moralen inom konstvärlden, och på så sätt banar väg för ett paradigmskifte där konst och pengar kan förenas helt utan motsättningar. Samarbeten som det här mellan LV och Damien Hirst tar oss i alla fall i rätt riktning. Kon$t är framtiden!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar